Sök tillstånd för vapenhandel
Tillstånd för vapenhandel kan ges till en fysisk person eller till en juridisk person. Du kan behöva ansöka om flera olika tillstånd för din verksamhet.
Blanketter
Ansök om tillstånd för handel med skjutvapen
Följ stegen nedan för att göra din ansökan.
1) Fyll i blanketten
Spara blanketten på din dator innan du börjar fylla i den. Se till att blanketten är komplett ifylld. Om uppgifter saknas måste en handläggare kontakta dig. Det innebär att din ansökan tar längre tid.
Vill lämna mer information än vad som får plats i blanketten? Lägg till informationen som bilagor och hänvisa till bilagorna i blanketten.
2) Skicka in ansökan och eventuella bilagor
Du kan skicka in ansökan via e-post, som brev eller genom att lämna in ansökan på närmaste polisstation. Om du mejlar in din ansökan blir handläggningstiden kortare.
E-post: vapentillstand@polisen.se.
E-postadressen gäller endast för ansökningar och kompletterande material.
Postadress:
Polismyndigheten
Region Bergslagen/Stockholm/Öst/Väst/Syd/Nord/Mitt (Ange enbart din region)
981 83 Kiruna
Hitta närmaste polisstation: Adresser och öppettider för polisstationer
3) Betala in avgiften enligt betalningsavi
När polisen har tagit emot din ansökan skickas en avi för ansökningsavgiften till dig med posten. Du kan inte betala avgiften förrän du har fått din avi. Betala avgiften så snart som möjligt. Handläggningen av ditt ärende påbörjas först när du har betalat avgiften.
5) Du får beslut
Polisen handlägger din ansökan. Om alla krav är uppfyllda godkänner polisen ansökan och tillståndsbeviset skickas till dig med post.