Tillbaka till förstasidan

Så arbetar polisen med din anmälan

När du anmäler ett brott till polisen
bestämmer polisen eller åklagaren
om polisen ska undersöka brottet.
En sådan undersökning heter utredning.

I en utredning förhör polisen dig
och vittnen och misstänkta.
Polisen letar också efter spår
som kan bli bevis i en rättegång.

Du har rätt att veta
vad som händer med din anmälan.
Det som du säger till polisen
kommer den person som är misstänkt för brottet
att få höra eller läsa.

Polisen utreder inte alla brott

För små och vanliga brott
är det svårt att hitta den person som gjort brottet,
till exempel om någon har stulit en cykel.
Då gör inte polisen en utredning.

Men även om polisen inte gör
en utredning kan polisen leta
efter sakerna som blivit stulna.

Lägga ned en utredning

Ibland bestämmer polisen eller åklagaren
att sluta med en utredning.
Polisen hittar ingen som har gjort brottet
eller så kan polisen inte bevisa det.

Vad händer efter anmälan?

Klicka på bilden för att se en film om
vad som händer när du anmält ett brott.
Texten i filmen är inte på lättläst svenska.