Arbetsmiljöbrott
Är din arbetsplats säker? Det är arbetsgivarens ansvar att arbetet som utförs på arbetsplatsen är så säkert som möjligt. Om någon anställd skadas eller dör till på grund av slarv eller oaktsamhet ska det anmälas som ett arbetsmiljöbrott.
Polisanmälan om arbetsmiljöbrott görs normalt av polis på plats där en arbetsskada skett, eller av Arbetsmiljöverket. Gäller det missförhållanden på en arbetsplats kan du i stället tipsa Arbetsmiljöverket.
Tipsa om dålig arbetsmiljö
Om du ser missförhållanden på din egen eller någon annans arbetsplats kan du tipsa Arbetsmiljöverket.
Tipsa om risker i arbetsmiljön, Arbetsmiljöverket
Om du vill göra en polisanmälan om arbetsmiljöbrott finns två sätt:
- ring polisen på 114 14
- besök en polisstation.
Ring 112 om brottet händer nu, eller om polisen behövs på plats snabbt.
Tänk på det här
Normalt är det polis på plats eller Arbetsmiljöverket som gör en polisanmälan om arbetsmiljöbrott.
Vad är ett arbetsmiljöbrott?
Om en arbetsgivare bryter mot lagen så att arbetet som ska utföras kan orsaka skador, sjukdom eller dödsfall är det ett arbetsmiljöbrott.
Polisens arbete mot arbetsmiljöbrott
Arbetsmiljöbrott börjar vanligtvis genom att SOS Alarm kallar ambulans och polispatrull till platsen där arbetsskadan skett.